Produk Wasiyyah Shoppe
Pengesahan Langganan
Kaedah Pembayaran
Pengurusan Pusaka
Teknikal Hibah
Terdapat dua jenis produk perkhidmatan utama yang ditawarkan oleh Wasiyyah Shoppe Berhad iaitu Produk Pengurusan dan Produk Perancangan.
Produk Pengurusan adalah produk perkhidmatan yang ditawarkan bagi membantu meringankan beban waris di dalam menguruskan harta pusaka selepas kematian pelanggan. Produk ini terbahagi kepada dua jenis iaitu Al-Wasitah Delima (bagi harta kurang dari RM2 juta) dan Al-Wasitah Zamrud (bagi harta lebih dari RM2 juta).
Produk Perancangan adalah produk perkhidmatan yang ditawarkan bagi penyediaan dokumen pengisytiharaan hibah mengikut harta yang ingin dihibahkan. Terdapat lebih daripada 40 jenis pilihan produk yang boleh dilanggan mengikut kepada keutamaan dan kesesuaian semasa pelanggan. Sila rujuk kepada lampiran bagi senarai produk perancangan.
Had kelayakan umur bagi Produk Pengurusan adalah bermula dari 18 tahun sehingga 60 tahun sahaja.
Had kelayakan umur bagi Produk Perancangan adalah bermula dari 18 tahun dan ke atas.
Dokumen Akuan pelanggan, Polisi pembatalan, Polisi PDPA, Terma dan Syarat Produk akan di e-mel kepada pelanggan. Manakala, kad legasi akan dipos ke alamat surat menyurat pelanggan.
* Hanya untuk Pelanggan yang berdaftar di UsraHDD sahaja.
* Hanya untuk Pelanggan yang berdaftar di UsraHDD sahaja.
Tertakluk kepada tempoh bertenang (cooling-off period) selama 7 hari dari tarikh penghantaran terma dan syarat perkhidmatan.
Pelanggan berhasrat untuk membatalkan langganan terhadap perkhidmatan di dalam sebutharga, Pelanggan perlu menghantar borang pembatalan kepada Syarikat sama ada secara tangan, pos atau di hantar melalui atas talian mengikut saluran komunikasi rasmi syarikat dengan syarat borang tersebut sampai ke pihak Syarikat di dalam tempoh bertenang
Pelanggan berhasrat untuk membatalkan langganan terhadap perkhidmatan di dalam sebutharga, Pelanggan perlu menghantar borang pembatalan kepada Syarikat sama ada secara tangan, pos atau di hantar melalui atas talian mengikut saluran komunikasi rasmi syarikat dengan syarat borang tersebut sampai ke pihak Syarikat di dalam tempoh bertenang
Tujuh (7) Prinsip Perlindungan Data Peribadi di bawah PDPA dan/atau mana-mana undang-undang terpakai lain yang berkaitan dan Wasiyyah Shoppe Berhad akan mematuhi semua garis panduan, penentuan atau syor yang tidak terpakai yang dibuat oleh badan kawalselia yang berkaitan yang mentadbir prinsip privasi yang terpakai kepada Data Peribadi tersebut.
Kad Legasi adalah kad identifikasi bagi pelanggan Wasiyyah Shoppe Berhad. Sebaiknya pelanggan perlu menyimpan kad tersebut di dalam dompet bagi memudahkan waris untuk menghubungi Wasiyyah Shoppe Berhad sekiranya berlaku kematian kepada pelanggan.
Pelanggan boleh layari laman sesawang https://wasiyyahshoppe.com.my/notis-perlindungan-data-peribadi, juga dinyatakan di
dalam akuan pelanggan digital yang dipersetujui oleh pelanggan apabila membuat
pendaftaran perkhidmatan.
Pembayaran bagi Produk Pengurusan adalah secara ansuran selama 180 bulan atau 15 tahun yang bermula serendah RM50 sebulan melalui kaedah pengebilan automatik (auto billing) dan pemindahan wang (transfer). Sekiranya pelanggan meninggal dunia di dalam tempoh ansuran ini, baki pembayaran akan ditanggung sepenuhnya oleh pihak Syarikat.
Terdapat 3 kaedah pembayaran bagi Produk Perancangan iaitu:
a) Pembayaran secara penuh (lump sum):
Pembayaran yang dilakukan secara sekali pembayaran (one-off) bagi keseluruhan jumlah invois seperti yang telah dipersetujui sama ada melalui pemindahan wang (transfer) atau melalui pautan pembayaran automatik FPX (Online banking).
b) Pembayaran secara Interim:
Pembayaran yang dilakukan secara 2 atau 3 kali bayaran sahaja termasuk pembayaran pendahuluan minima sebanyak 20% atau lebih daripada jumlah invois seperti yang telah dipersetujui sama ada melalui pemindahan wang (transfer) atau melalui pautan pembayaran automatik FPX (Online banking) dan pembayaran perlu dibuat secara bulanan berturut-turut dari tarikh pembayaran pendahuluan diterima.
c) Pembayaran secara Ansuran:
Pembayaran yang dilakukan secara secara bulanan mengikut tempoh ansuran yang bermula dari 1 tahun sehingga 7 tahun berdasarkan keseluruhan jumlah invois seperti yang telah dipersetujui sama ada melalui pemindahan wang (transfer), melalui pautan pembayaran automatik FPX (Online banking) atau melalui pengebilan automatik (auto billing). Caj pentadbiran akan dikenakan kepada pelanggan berdasarkan tempoh ansuran seperti yang telah ditetapkan oleh pihak Syarikat.
a) Pembayaran secara penuh (lump sum):
Pembayaran yang dilakukan secara sekali pembayaran (one-off) bagi keseluruhan jumlah invois seperti yang telah dipersetujui sama ada melalui pemindahan wang (transfer) atau melalui pautan pembayaran automatik FPX (Online banking).
b) Pembayaran secara Interim:
Pembayaran yang dilakukan secara 2 atau 3 kali bayaran sahaja termasuk pembayaran pendahuluan minima sebanyak 20% atau lebih daripada jumlah invois seperti yang telah dipersetujui sama ada melalui pemindahan wang (transfer) atau melalui pautan pembayaran automatik FPX (Online banking) dan pembayaran perlu dibuat secara bulanan berturut-turut dari tarikh pembayaran pendahuluan diterima.
c) Pembayaran secara Ansuran:
Pembayaran yang dilakukan secara secara bulanan mengikut tempoh ansuran yang bermula dari 1 tahun sehingga 7 tahun berdasarkan keseluruhan jumlah invois seperti yang telah dipersetujui sama ada melalui pemindahan wang (transfer), melalui pautan pembayaran automatik FPX (Online banking) atau melalui pengebilan automatik (auto billing). Caj pentadbiran akan dikenakan kepada pelanggan berdasarkan tempoh ansuran seperti yang telah ditetapkan oleh pihak Syarikat.
Pengebilan Automatik (auto billing) adalah merujuk kepada perjanjian pembayaran di antara pelanggan dan Syarikat melalui perkhidmatan pembayaran berkala secara automatik di dalam tempoh waktu tertentu seperti yang telah dipersetujui.
Terdapat 3 jenis Pengebilan Automatik (auto billing) iaitu:
a) Debit Purchase (Kad Debit sahaja)
b) Ipay88 (Kad Debit/Kredit dan e-Wallet)
c) Curlec (Kad Debit/Kredit, FPX dan e-Wallet)
a) Debit Purchase (Kad Debit sahaja)
b) Ipay88 (Kad Debit/Kredit dan e-Wallet)
c) Curlec (Kad Debit/Kredit, FPX dan e-Wallet)
Pelanggan perlu e-mel ke telewasiyyah@wasiyyahshoppe.com.my dan pihak kami akan menghantar semula pautan untuk mengemaskini kad yang baharu. Berhubung dgn daie
Pelanggan boleh membuat pindahan bayaran ke akaun Maybank Wasiyyah Shoppe Berhad (5640 1660 4335) dan resit perlu diserahkan kepada Dai’e.
Pelanggan perlu e-mel ke telewasiyyah@wasiyyahshoppe.com.my
dan akan dikeluarkan dalam tempoh 3 hari bekerja.
dan akan dikeluarkan dalam tempoh 3 hari bekerja.
1. Sila hubungi Khidmat Pelanggan Wasiyyah Shoppe Berhad untuk laporkan kematian dan penetapan khutbah pusaka.
2. Senaraikan waris-waris yang terlibat bagi pengurusan harta pusaka pelanggan.
3. Senaraikan harta-harta yang ditinggalkan oleh Si Mati.
2. Senaraikan waris-waris yang terlibat bagi pengurusan harta pusaka pelanggan.
3. Senaraikan harta-harta yang ditinggalkan oleh Si Mati.
Wasiyyah Shoppe Berhad satu-satunya Syarikat yang menawarkan sesi Khutbah Pusaka kepada waris-waris selepas kematian pelanggan.
Khutbah Pusaka merupakan satu sesi runding cara dan konsultasi di antara Wasiyyah Shoppe Berhad bersama waris-waris bagi pengurusan pusaka dan perancangan pelanggan.
Antara agenda di dalam sesi Khutbah Pusaka ialah :
1. Kajian Fakta Kes Pusaka.
2. Pembacaan Amanat Pengurusan Harta Pusaka.
3. Pembacaan dan Penerangan Dokumen Perancangan Pelanggan.
4. Bahagian Faraid Waris-waris.
5. Proses Pengurusan Harta Pusaka.
6. Sesi Konsultasi
Khutbah Pusaka merupakan satu sesi runding cara dan konsultasi di antara Wasiyyah Shoppe Berhad bersama waris-waris bagi pengurusan pusaka dan perancangan pelanggan.
Antara agenda di dalam sesi Khutbah Pusaka ialah :
1. Kajian Fakta Kes Pusaka.
2. Pembacaan Amanat Pengurusan Harta Pusaka.
3. Pembacaan dan Penerangan Dokumen Perancangan Pelanggan.
4. Bahagian Faraid Waris-waris.
5. Proses Pengurusan Harta Pusaka.
6. Sesi Konsultasi
Rujuk kepada Terma & Syarat Wasitah :
i. Akuan pelanggan, Polisi pembatalan, Polisi PDPA, Terma dan Syarat Produk akan di e-mel kepada pelanggan.
ii. Kad Legasi
Dokumen Pelantikan Wasi (DPW), Wasiyyah 1/3 percuma dan penyimpanan dokumen secara percuma.
* Hanya untuk Pelanggan yang berdaftar di UsraHDD sahaja.
i. Akuan pelanggan, Polisi pembatalan, Polisi PDPA, Terma dan Syarat Produk akan di e-mel kepada pelanggan.
ii. Kad Legasi
Dokumen Pelantikan Wasi (DPW), Wasiyyah 1/3 percuma dan penyimpanan dokumen secara percuma.
* Hanya untuk Pelanggan yang berdaftar di UsraHDD sahaja.
Wasitah Delima :
• Tanggungan pengurusan pusaka sehingga RM10,000 .
• Khairat kematian RM1,000.
Wasitah Delima (lama) yang membayar RM45 dan RM48 :
• Tanggungan pengurusan pusaka sehingga RM8,000.
• Khairat kematian RM1,000.
Wasitah Zamrud :
RM22,000.
• Tanggungan pengurusan pusaka sehingga RM10,000 .
• Khairat kematian RM1,000.
Wasitah Delima (lama) yang membayar RM45 dan RM48 :
• Tanggungan pengurusan pusaka sehingga RM8,000.
• Khairat kematian RM1,000.
Wasitah Zamrud :
RM22,000.
Pelanggan boleh membuat Peruntukan Pusaka dari Hibah Tabung Haji / Polisi Takaful / Kasihku.
Wasitah Delima :
• Diuruskan di Pejabat Pusaka Kecil bagi harta kurang dari RM2 juta.
• Harta yang diuruskan ialah hartanah (harta tidak alih) dan harta alih atau hartanah sahaja.
Wasitah Zamrud :
• Diuruskan di Mahkamah Tinggi Sivil untuk harta RM2 hingga RM5 juta.
Harta yang diuruskan ialah hartanah (harta tidak alih) dan harta alih atau hartanah sahaja atau harta alih sahaja.
• Diuruskan di Pejabat Pusaka Kecil bagi harta kurang dari RM2 juta.
• Harta yang diuruskan ialah hartanah (harta tidak alih) dan harta alih atau hartanah sahaja.
Wasitah Zamrud :
• Diuruskan di Mahkamah Tinggi Sivil untuk harta RM2 hingga RM5 juta.
Harta yang diuruskan ialah hartanah (harta tidak alih) dan harta alih atau hartanah sahaja atau harta alih sahaja.
Pemberi hibah (al-wahib)
Penerima hibah (al-mauhub lahu) Barang yang dihibahkan (al-mauhub) Sighah (ijab qabul).
Syarat sah hibah iaitu Ǫabd
Penerima hibah (al-mauhub lahu) Barang yang dihibahkan (al-mauhub) Sighah (ijab qabul).
Syarat sah hibah iaitu Ǫabd
Ǫabd merupakan penerimaan yang membolehkan penerima hibah berurusan atau bertasarruf dengan harta yang diterima.
• Islam
• Waras akal fikiran
• Baligh
• Pemilik Harta
• Tidak dipaksa
• Mempunyai kelayakan untuk memberi hibah Bebas dari maradhal maut
• Waras akal fikiran
• Baligh
• Pemilik Harta
• Tidak dipaksa
• Mempunyai kelayakan untuk memberi hibah Bebas dari maradhal maut
Seseorang yang menghidapi penyakit pada kebiasaannya membawa kepada kematian atau pengakit yang disifatkan oleh pakar perubatan bahawa penyakit tersebut akan membawa kepada maut.
Hartanah yang tidak boleh dihibahkan adalah
1. Hartanah yang bukan pemilikan nama pemberi hibah di dalam geran.
2. Tanah Lesen Pendudukan Sementara (Temporary Occupational License)
• Temporary Occupational License (TOL) ini adalah lesen untuk menduduki tanah milik kerajaan dan perlu diperbaharui setiap tahun.
3. Tanah yang dikaveatkan (kecuali kaveat oleh Institusi Perbankan disebabkan gadaian)
4. Tanah lot lidi
• Tanah yang merujuk kepada tanah lot yang berstatus pertanian dan belum mempunyai geran individu yang telah didaftarkan di Pejabat Tanah
5. Nama pemberi hibah sebagai pemegang amanah atau pentadbir di dalam geran.
1. Hartanah yang bukan pemilikan nama pemberi hibah di dalam geran.
2. Tanah Lesen Pendudukan Sementara (Temporary Occupational License)
• Temporary Occupational License (TOL) ini adalah lesen untuk menduduki tanah milik kerajaan dan perlu diperbaharui setiap tahun.
3. Tanah yang dikaveatkan (kecuali kaveat oleh Institusi Perbankan disebabkan gadaian)
4. Tanah lot lidi
• Tanah yang merujuk kepada tanah lot yang berstatus pertanian dan belum mempunyai geran individu yang telah didaftarkan di Pejabat Tanah
5. Nama pemberi hibah sebagai pemegang amanah atau pentadbir di dalam geran.
